Kommunikation

De 8 trin i tydelig kommunikation

Som udgangspunkt er kommunikation jo ”bare” et budskab, der skal fra én afsender til én modtager. Men det er meget mere end de 3 parametre, vi har brug for at overveje.

Hvorfor er kommunikation så svært? Hvorfor beretter stort set alle ledere om, at de har svært ved at få kommunikeret, så deres medarbejdere forstår, hvad de mener?

I retorikkens verden har førende forskere faktisk gjort det ret simpelt og lavet en 8-trinsmodel. De 8 trin symboliserer 8 HV-spørgsmål, som altid er relevante at overveje inden vi planlægger at præsentere et budskab.

Hvem siger hvad, hvor, til hvem, hvornår, hvor længe, hvordan og med hvilken virkning? Ingen af de 8 parametre er nemlig ligegyldige…

I kender helt sikkert fra jer selv, at det ikke er helt underordnet, hvem et givet budskab kommer fra. Et budskab bliver altid mest tydeligt, når det kommer ”direkte fra hestens mund”. Det betyder også, at de senere års modedille med at uddelegere, måske kan komme lidt på prøve. Måske er det den øverste leder, der skal kommunikere, hvordan omstruktureringen af afdelingen kommer til at foregå?

Overvej, hvor du kommunikerer dit budskab

Det giver sig selv, at selve indholdet af budskabet også er vigtigt, men hvem havde tænkt på, at lokationen også havde betydning? Det er centralt at overveje, hvilket sted der passer til det pågældende budskab. Kantinen kan egne sig til mange ting, men det er ikke sikkert at beskeder, der potentielt kan have stor betydning for den enkelte, gives i et for uformelt miljø.

Hvem er din målgruppe?

Målgruppen for budskabet er vi også vant til at tage hensyn til. Men hvor godt kender vi dem? I hvor høj grad har vi sat os ind i, hvad der mon er vigtigt for dem – og hvad der gør dem glade, kede af det eller bange? Når vi skal nå vores modtagere tydeligt og præcist, har vi brug for at sætte os i deres sted.

Hvornår vælger du at kommunikere dit budskab?

Timing af et budskab må vi bestemt heller ikke undervurdere. En vigtig meddelelse må ikke drukne i ligegyldige beskeder - og især må en kritisk meddelelse ikke serveres lige inden mødet eller seancen er slut. Tænk på, at vi alle fordøjer kritiske beskeder på forskellig vis, og at nogle personlighedstyper har behov for mere betænkningstid end andre.

Længden af kommunikationen bør afpasses ift. vigtigheden af budskabet. At noget varer længe, signalerer ubevidst til tilhørerne, at budskabet er vigtigt.

Hvilken kommunikationsform vælger du?

Der er mange metoder at kommunikere på – og metoden skal naturligvis altid tilpasses budskabet. Så overvej altid om Power Point virkelig er den mest passende metode lige her! Vi har over mange år opbygget en decideret PP-kultur, hvor vi nærmest ikke kan modtage en besked uden samtidig at få vist et slide-deck med samme besked. Husk på at 10.000-vis af budskaber dagligt går tabt i Power Point! Hvis Power Point er den mest passende metode, så husk, at det bedst anvendes til at give overblik, dokumentation eller indsigt – og hold dig til max. 2 budskaber pr. slide.

Hvilken virkning skal dit budskab have?

Det sidste spørgsmål er formentlig det vigtigste af de 8 HV-spørgsmål; Hvad er det dine tilhørere skal huske, når de går derfra? Vær tydelig på det og gentag det gerne – alle gode gange 3! Forsøg også at formidle til dem, hvad de skal gøre noget ved. Hold dig fra at fortælle dem om hvad der IKKE sker og hvad de IKKE skal gøre. Det skaber blot forvirring og uro.

Men… Aller vigtigst er det at overveje: Tror du egentlig selv på dit budskab? Kan du stå autentisk i det? Du bliver luret, hvis du ikke gør… Vi mennesker kan mærke hinanden i langt højere grad end vi går og tror! Læs mere om personlig gennemslagskraft her.

Camilla Mehlsen

mail@prospectu.dk tlf: 53 63 94 32
Lad os tage en snak

Book et møde

Tag Skridtet
Inspiration

Tilmeld nyhedsbrev

Tag Skridtet
ydelserne

Prospectu tilbyder

Prospectu tilbyder kurser, workshops og individuelle forløb for ledere og virksomheder.

Kurser og uddannelse

Prospectu tilbyder skræddersyede kursus- og uddannelsesforløb for ledere og virksomheder. Kurserne er en kombination af teori, håndgribelige budskaber og konkrete værktøjer, som kan skabe en forandring i jeres organisation.

Læs mere

Workshops

I Prospectus workshops sættes der fokus på relevante udfordringer for jeres virksomhed. Sammen arbejder vi med jeres strategiske retning, så I får et nyt perspektiv på jeres udfordring og forslag til relevante tiltag.

Læs mere

Individuelle forløb

Med rigtig mange coachingspecialer i rygsækken, sammensættes et målrettet, individuelt forløb med coaching, som sigter mod personlig indsigt og udvikling.

Læs mere
Kundeudtalelser

Det siger mine kunder

Økonomidirektør i en produktionsvirksomhed på Sjælland

"Vi fik virkelig noget at tænke over efter et par dage hos Camilla!"

Per Thomas Dahl, Direktør, CLT Denmark A/S

”Super indsigtsfuldt kursus hvor selvindsigt kombineret med viden om de øvrige personprofiler fra Enneagrammet, helt klart vil bidrage positivt til min interaktion med omverdenen og i særdeleshed i mit daglige lederskab. Camilla er saglig, dygtig og meget nærværende som underviser og facilitator.”

CEO efter et forløb i Executive Coaching

"Jeg har fået et helt andet perspektiv på mig selv som leder - hårdt at indse min egen rolle, men også utrolig givende at mærke responsen hos mine medarbejdere."

Cookies- og privatlivspolitk

Al udvikling tager udgangspunkt i netop DIG – det gælder også i forhold til min hjemmeside. Jeg indsamler derfor nogle informationer om dig og dit besøg, så jeg løbende kan forbedre hjemmesiden og mine ydelser. Alle dine oplysninger beskyttes naturligvis i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Ved at trykke ”Det er ok med mig” eller klikke videre på siden accepterer du vores brug af cookies.