Personlig gennemslagskraft
Lær at levere et budskab, der slår igennem!
Hvordan gør de det, de store talere? Hvad er det, de har og kan, som vi ikke lige kan sætte en finger på? Det kaldes personlig gennemslagskraft… Men hvordan får man det, hvis man ikke lige er født med evnen til at være en medrivende kommunikator?
Personlig gennemslagskraft
For at have personlig gennemslagskraft skal du først og fremmest fremstå som et autentisk menneske – et menneske der kender dig selv og dit værdigrundlag og agerer i overensstemmelse med det. Og ikke mindst; er i ro med at være præcis, som du er. Når du er det, fremstår du automatisk som et menneske i mental balance. Og hvordan kommer det så videre til dine tilhørere? Det er der en logisk forklaring på:
Vores nervesystem (og dermed det emotionelle system) er designet til at afkode, analysere og fortolke enhver potentielt truende situation på ganske kort tid. Vores nervesystem opsporer således vores medmenneskers nervesystem og emotionelle tilstand og tolker på det. Det er en overlevelsesmekaniske, som evolutionen har båret med til os.
Hvilket indtryk giver du til dine modtagere?
Så når vi står overfor et menneske, der signalerer mental balance, er alle vores lytte-kanaler åbne – hjernen tolker at det er sikkert at lytte. De fleste af os kender oplevelsen af at have en ”fornemmelse” af en person vi møder eller ser for første gang. Vores hjerne har nemlig – i løbet af ganske få sekunder – dannet sig et solidt førstehåndsindtryk. Og det er et indtryk der ikke sådan lige står til at ændre, med mindre der bliver arbejdet bevidst for det. Dannelse af førstehåndsindtryk er nemlig knyttet til vores emotionelle system og er derfor langt dybere end en logisk, kognitiv overvejelse og opfattelse. Det er knyttet til vores evolutionære evne til at overleve.
Når vi som ledere står foran en gruppe af medarbejdere og skal levere et budskab, er det derfor yderst vigtigt at vi overvejer, hvilket indtryk vi har brug for at efterlade. Og vi skal være bevidste om, at vi rent faktisk skal kommunikere til modtagernes emotionelle system – modsat deres fornuft, som ellers viser sig at være den gængse opfattelse i erhvervslivet.
Så skal du have gennemslagskraft, må du først og fremmest være i mental balance, for at dit budskab trænger ind hos dine tilhørere. Dernæst skal du skabe en emotionel, positiv forbindelse til dem – de skal have lyst til lytte til dig og tillid til, at du vil dem det godt. Ellers er der rigtig stor risiko for, at de tolker på dit budskab og at de går derfra med alt andet, end det budskab du gerne ville levere!
Læs også min artikel om 'De 8 trin i tydelig kommunikation'
Læs evt. mere om et kursus i Personlig gennemslagskraft