Tuckmans model for teamets stadier
High Performance igennem teamudvikling
Der er lavet utrolig megen forskning på teams og performance! Én af de mest anerkendte og anvendte modeller er Tuckmans udviklingsmodel for forventelige faser et team skal igennem. Modellen er tilpas simpel og logisk til, at den er anvendelig i stort set alle sammenhænge og i stort set alle typer af teams. Simpliciteten gør den let tilgængelig og ”ufarlig” i sin anvendelse, hvorfor den er utrolig populær i mange virksomheder.
Tuckmans udviklingsmodel
Modellen er i princippet ”bare” en metode til at få italesat hvilke faser et team skal igennem, herunder italesættelse af, hvor teamet befinder sig. Det er nemlig ikke altid, at de enkelte teammedlemmer er helt enige om det.
De enkelte faser i den rektangulære model er:
- Formning
- Storming
- Norming
- Performning
Formning: I den første fase lærer vi hinanden at kende
I den første fase bliver teamet og alle relationer skabt. Vi er derfor forsigtige og høflige overfor hinanden, da vi gerne vil accepteres af de andre i teamet. Vi begynder at lave regler, målsætninger, afklare værdier og roller. Der er et fokus på de enkelte medlemmers styrker og svagheder i et forsøg på, at teamet kan orientere sig i sin nye form. Der er et stort behov for klarhed i denne fase af et teams levetid.
Stormning: I den næste fase udfordrer vi hinanden
I den næste fase begynder personlighederne at vise deres sande ansigt. Nu udfordrer medlemmerne hinanden og meningerne kommer til kende. Forskellene teammedlemmerne imellem bliver tydelige. Her begynder medlemmerne at stille krav til hinanden og indgå i konflikter – de tester hinanden. Fokus er i høj grad på individuelle behov og interesser.
Stormning-fasen kan være utrolig sund. Den kræver dog at medlemmerne formår at gøre konflikten konstruktiv og bytte perspektiv med hinanden. Der er et stort behov for at skabe bevidsthed om grænser – både medlemmerne imellem og for teamet som helhed. Hvis teamet ikke formår at holde konflikterne konstruktive, undertrykker disse eller forledes til at skabe syndebukke, kan denne fase (og dermed konflikten) blive ”kronisk”. Hvilket kan få den konsekvens, at der blokeres for teamets mulighed for at bevæge sig videre til næste fase.
Normning: Teamet har en fælles forståelse for hinanden
I den 3. fase kommer teamet for alvor i gang med arbejdet. Nu forstår medlemmerne hinanden og hinandens værdier. Der begynder at tegne sig en ”enhedsfornemmelse” – et ”vi”. De arbejdsmæssige vaner og rutiner formes og der er høj grad af konsensus i teamet. Kulturen tager for alvor sin form og der er et stort behov for tillid i teamet. Hvis tilliden og fortroligheden kommer til at blokere for den fælles ansvarlighed, kan dette blokere for at teamet bevæger sig videre til den næste, og sidste, fase.
Performning: High Performance
I den sidste fase er der en høj grad af fokus på mål, processer og læring. Dialogen er åben og konstruktiv og der er en god balance mellem ”vi” og ”jeg”. Her er teamet produktivt, selvledende, selvlærende og dermed indbegrebet af et High Performance Team.
Der er masser af relevant og spændende litteratur om modellen. Du kan evt. dykke længere ned i indholdet i de enkelte faser her: hr.mit.edu/learning-topics/teams/articles/stages-development.
Teamudvikling og dens udfordringer
Min oplevelse er, at mange teams der går i stå, er hoppet for hurtigt over Storming-fasen. De har ikke fået håndteret de konflikter, der er behov for at få håndteret. Alternativt er de, i pænhedens navn, blevet fastlåst i Norming-fasen.
Vores pæne, skandinaviske kultur stiller altså krav til dig som leder af teams – konstruktive konflikter er vigtige og nødvendige!